Skutečně zdravá škola je komplexní celoškolní program kvalitního a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Snaží se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká.
Skutečně zdravá škola pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému, úspěšnému a udržitelnému životu a díky kvalitnímu stravování zlepšuje jejich chování a vzdělávací výsledky.
Zdravá škola = zdravé děti = zdravá generace = v budoucnosti zdravé město se zdravými občany.
Přečtěte si o nás na školním blogu
Pravidelně přispíváme do školního blogu Zdravé školky, tak se podívejte a najděte si náše akce nebo také akce mnoha dalších škol zapojených do tohoto projektu
Záměr
Chceme, aby děti byly schopny kritického myšlení a odnášely si ze školy znalosti a dovednosti, které jim umožní utvářet trvale udržitelnou budoucnost.
Co musíme udělat, aby se naše školka stala Skutečně zdravou?
Školka musí splnit specifická kritéria, aby získala ocenění – certifikáty (mají tři úrovně: bronzovou, stříbrnou a zlatou).
Kritéria se týkají těchto témat:
- Angažovanost a kultura stravování
- Kvalita jídla a místo jeho původu
- Vzdělávání o jídle a stravování
- Místní společenství a spolupráce
Splněním podmínek pro bronzovou úroveň se školka stane součástí sítě Skutečně zdravých školek.
Co děláme v rámci kritérií bronzového hodnocení?
Angažovanost a kultura stravování
1. Na naší škole funguje Akční skupina pro zdravé stravování, která přezkoumala kulturu stravování ve škole a dohodla se na dalších aktivitách.
Členové Akční skupiny:
- člen vedení školy: Věra Mičková, zástupkyně = školní koordinátor
- člen pedagogického sboru: Mgr. Marta Knopová, učitelka
- člen školní kuchyně: Žaneta Pospěchová, vedoucí ŠJ = koordinátor ŠJ, Hana Pánková, kuchařka
- rodič: Bc. Radka Žabková
Aktivity Akční skupiny:
- Vyhodnocuje a celkově zlepšuje školní stravování a kulturu stravování.
- Snaží se, aby škola poskytovala dětem praktické vzdělání v oblasti stravování do celého procesu zahrnuje co nejvíce osob, ať již z řad rodičů nebo veřejnosti.
- Klíčovými oblastmi aktivity akční skupiny jsou kvalita potravin, udržitelnost a zdravá výživa.
Konkrétní aktivity:
- Pěstování plodin na pozemcích školy, jejich následné využití při výuce.
- Navazování spolupráce s místními pěstiteli, tak aby se žáci mohli dozvědět více o tom, odkud jídlo pochází.
2. S rodiči a dětmi konzultujeme možnosti zlepšení stravování.
- Zapojujeme děti a rodiče do plánování změn ve školním stravování, tak aby se s nimi ztotožnili a aby jim porozuměli.
- Získáváme zpětnou vazbu různými formami: dotazník, ankety, organizace ochutnávek.
- Žádáme rodiče, aby nám doporučili recepty, které jim doma chutnají a ty pak uvaříme.
3. Rodiče jsou informováni o složení pokrmů ve školní jídelně a aktivitách programu Skutečně zdravá škola. Rodiče jsou rovněž vyzýváni, aby přišli osobně některá jídla ochutnat.
- Zveřejňujeme školní jídelníčky na webových stránkách školy nebo na informační nástěnce, včetně údajů o původu potravin.
- Vyvěšujeme na webových stránkách obrázky a hodnocení školních jídel.
- Poskytujeme informace o školních aktivitách, co se týče vaření a pěstování plodin na školní zahradě.
- Pořádáme ochutnávky pro rodiče dětí.
- Na webové stránce zveřejňujeme recepty, které dětem obzvláště chutnají.
4. Respektujeme potřeby strávníků se specifickou dietou tím, že jim školní jídelna umožní ohřátí z domu doneseného dietního pokrmu.
- Se zaměstnanci a akční skupinou postupně plánujeme, jakým způsobem vyhovět strávníkům se speciální dietou.
- Rodiče informujeme o možnosti přinést si vlastní oběd.
- Při sestavování jídelníčku bereme v potaz etnické, etické či kulturní požadavky všech dětí, což zpříjemní celkovou stravovací kulturu školky a může děti motivovat k tomu, aby vyzkoušeli některé nové, dosud neznámé potraviny.
- Provádíme dotazníkové šetření mezi rodiči. Co by chtěli změnit tak, aby se děti na jídlo více těšily?
5. Při úklidu v prostorách školy a mytí nádobí ve školní jídelně/kuchyni jsme zahájili přechod na ekologicky šetrné čisticí a mycí prostředky.
- Nakupujeme některé ekologické čisticí prostředky evropské ekoznačky „květina –Euroflower“ nebo české značky „Ekologicky šetrný výrobek“.
- Ekologicky šetrné prostředky jsou v přírodě lehce a rychle rozložitelné, jsou vyráběny z přírodních obnovitelných zdrojů, s použitím šetrných metod a s úsporou energií.
Kvalita jídla a místo jeho původu
- Jídla podávaná dětem neobsahují žádné nežádoucí přísady a minimalizujeme používání polotovarů.
- Alespoň 75 % všech pokrmů je vyrobeno z čerstvých, nezpracovaných surovin či potravin.
- Čerstvé, předem nezpracované suroviny a potraviny nakupuje jídelna od pěstitelů, chovatelů a výrobců s provozovnou ve vlastním nebo sousedním kraji, pokud jsou dostupné. Naši dodavatelé - Farma Luční dvůr a Farma Sedlnice (ovoce a zelenina); Řeznictví Pítr (maso); Farmáři Fa Pavel (vejce); Mlékárna Valašské Meziříčí (mléko a mléčné výrobky); Bartoňova a Starojická pekárna (pečivo)
- Pokrmy v jídelním lístku odrážejí sezónnost a všechny sezónní suroviny jsou v jídelníčku jasně označeny.
- V mateřské škole nebo na webu školky jsou k dispozici informace o původu použitých potravin.
Informujeme děti, rodiče, zaměstnance o místních nebo regionálních potravinách, které používáme pro přípravu jídel ve školní jídelně, a to prostřednictvím nástěnek, letáků, nebo na internetových stránkách. Kuchařky se podílí na vzdělávání dětí prostřednictvím školních seminářů, hodin vaření, kde děti učí o zdravé výživě.
- Pracovníci školní jídelny se zapojují do vzdělávacích a osvětových akcí a jsou alespoň jednou ročně vzděláváni v oblasti zdravé výživy a vaření.
Zapojujeme pracovníky školní jídelny do návštěv místních zemědělských podniků, aby sami zjistili, odkud jimi používané potraviny vlastně pocházejí.
Pracovníci školní jídelny se účastní pravidelně Školení zaměstnanců v oblasti přípravy zdravých a sezónních potravin.
- Děti a pracovníci mateřské školy mají přístup k pitné vodě dle svých potřeby po celý den pobytu ve školce.
Podáváme vodu ve džbáncích. Pro zlepšení chuti a atraktivnosti ji ochucujeme bylinkami (např. máta nebo meduňka) a kousky ovoce jako např. citronu, jahod anebo grepů.
- Doslazované nápoje jsou nahrazeny nápoji neslazenými.
Nabízíme dětem nedoslazované ovocné či zeleninové džusy, vodu s citronem nebo ovocný, bylinkový čaj.
- Školní jídelna mateřské školy absolvovala vzdělávací a informační seminář Analýza školní jídelny a přijala z ní vyplývající doporučení.
Vzdělávání o jídle, zásadách zdravé výživy
Tematické vzdělávací akce na podporu zdravého stravování pořádáme průběžně, jsou součástí projektování ŠVP a TVP.
Společné aktivity:
- vytvořili jsme zahrádku, na které děti pěstují zeleninu, bylinky
- využíváme plodiny vypěstované dětmi
- navštěvujeme farmy
- pečeme, vaříme s dětmi
- využíváme odpad ze školní jídelny a vyrábíme kvalitní hnojivo pro naši zahrádku
Místní společenství a spolupráce
- Každoročně pořádáme pro děti, rodiče a veřejnost akce na téma zdravé stravování.
- Aktivně se snažíme zapojit rodiče dětí do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
Co děláme, v rámci kritérií stříbrného hodnocení?
Angažovanost a kultura stravování
Školská rada či vedení mateřské školy odsouhlasilo Plán podpory zdravého stravování a stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplnění.
Děti se stravují v příjemné a klidné atmosféře tak, aby měly dostatek času si jídlo vychutnat
Při úklidu v prostorách školy a mytí nádobí ve školní jídelně/kuchyni jsou používány jen ekologicky šetrné čisticí a mycí prostředky.
Kvalita jídla a místo jeho původu (ve spolupráci s naší školní jídelnou)
Minimálně 50 % (v účetní hodnotě) nakoupených čerstvých, nezpracovaných surovin a potravin pochází od pěstitelů a chovatelů s provozovnou ve vlastním nebo sousedním kraji
Minimálně 5 % surovin (v účetní hodnotě) pochází z kontrolovaného ekologického zemědělství – bioprodukt nebo biopotravina.
Kuřecí maso pochází z vysoce šetrných chovů nebo alespoň 10 % pochází z ekologických chovů.
Pro přípravu pokrmů jsou přednostně používána vejce z volných výběhů (značeno „1“).
Ve školní jídelně jsou podávány přednostně sladkovodní ryby z chovů v ČR a mořské ryby a plody z udržitelných zdrojů, pokud jsou dostupné.
Vzdělávání o jídle a stravování
Pro pěstování plodin na školní zahradě používáme pouze ekologicky šetrné postupy.
Alespoň jednou ročně děti s pedagogy připraví pokrm ze surovin, které sami vypěstovali na školní zahradě.
Místní společenství a spolupráce
Pořádáme akce s cílem zapojit rodiče dětí a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
FUNKČNÍ SYSTÉM ÚRAZOVÉ PREVENCE v MŠ Palováček, s.r.o.
Součástí tohoto preventivního systému jsou „Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví v případě exkurze ve Školní kuchyni“ (interní hygienická a bezpečnostní pravidla). Návštěva provozu školní kuchyně je součástí výuky dětí v rámci programu Skutečně zdravá škola – vzdělávání o jídle.
Níže jsou uvedeny druhy rizikovosti a navrhovaná opatření
- Infekční onemocnění - Návštěva provozu probíhá s pedagogickým dozorem, který před vstupem zkontroluje zdravotní způsobilost každého jednotlivce
-
Úraz - Návštěvy probíhají ve skupinkách max. 15 osob
-
Nehygienické chování - Každý účastník exkurze si před vstupem do provozu umyje ruce. Účastníci exkurze jsou oblečeni v ochranném plášti a mají pokrývku hlavy
-
Manipulace s přístrojem - Účastníci exkurze se nedotýkají technologického vybavení v kuchyni. Účastníci exkurze do provozu nevnášejí žádné předměty